Curieus

Een zaal met goede akoestiek, enthousiaste deelnemers, verfrissende quizvragen, een opzwepende presentator en leuke prijzen zijn de basisingrediënten voor een amusant avondje quizzen. Succes gegarandeerd (vaak ook een financiële meevaller voor je afdeling) en poepsimpel om te organiseren.

Iets uitdagender en verrassender om als Curieusafdeling lokaal te schitteren is daarom een Blind Date Quiz. Hier vraag je je deelnemers om apart in te schrijven en stel je zelf de ploegjes samen. Laat een onschuldige hand beslissen via loting hoe jouw ploegjes samengesteld zijn. Of een net iets minder onschuldige hand op basis van interesses, kwalijke gewoontes, kleur van ogen, lievelingsschrijver, favoriete tussendoortjes…

Prijs:
Moeilijkheid:
Hoe begin je eraan?
  • Leg ruim op voorhand je datum vast en communiceer deze ook meteen. Quizzers zijn drukbezette mensen en plannen hun weekends vaak belachelijk lang op voorhand (al zal je met een Blind Date Quiz misschien niet meteen de klassieke quizploegen bereiken, die nogal allergisch zijn wijzigingen en transfers in hun quizteam).
     
  • Zoek meteen ook een geschikte locatie. Een cafézaaltje, gemeenschapscentrum, zaaltje bij de bibliotheek… Een toog, tafels en stoelen en een goede akoestiek, meer heb je niet nodig. Een geluidsinstallatie, beamer en projectiescherm kan je ontlenen bij je provinciaal Curieussecretariaat.
     
  • Stel een gevarieerde quiz samen, doorspekt met leuke beeld- en geluidsfragmenten, themarondes, proevertjes… Bij Curieus is een avondje quizzen geen gortdroge bedoening. Maar geen paniek, je hoeft het warm water niet uit te vinden. Het provinciaal secretariaat kan, dankzij jarenlange ervaring met de Slimste Sos, jou overstelpen met serieuze en minder serieuze (voorbeeld-)vragen. En antwoorden. Giet alles in een powerpointpresentatie (die je best op voorhand van de eerste tot de laatste dia test).
     
  • Ga op zoek naar een enthousiasmerende presentator. Zo eentje met een zachte tongval die niet mompelt of over zijn woorden struikelt, die gezegend is met een flinke dosis improvisatietalent, maar er ook geen dolkomische one-(wo)man-show wil van maken. Bezorg hem/haar ongeveer een weekje op voorhand de vragen, zodat die al even kan oefenen met woorden als de Eyjafjallajökull.
     
  • Promo! Kondig je Blind Date Quiz aan via mailing, de Curieuskalender, nieuwsbrieven… Maak eventueel een eenvoudig amusant promofilmpje aan dat je via de sociale media kan verspreiden. Verspreid aantrekkelijke flyers en affiches (contacteer je provinciaal Curieussecretariaat voor ondersteuning) bij lokale handelaars, de bibliotheek, café’s, jeugdhuizen, rusthuizen, tea-rooms, integratiecentra, after-work-party’s en quizzen van andere verenigingen. Kijk ook even uit naar activiteiten die erop gericht zijn om nieuwe mensen te leren kennen (zoals praatcafés, danslessen…). Werk samen met een andere vereniging om je publiek nog diverser te werven. Organiseerde je al eerder een quiz? Schrijf dan zeker de deelnemers aan van de vorige editie(s).
     
  • Geloof ons vrij, met je Blind Date Quiz kan je vast en zeker een plekje versieren in de lokale of regionale krant. Focus in je persbericht op die unieke insteek.
     
  • Wil je jouw ploegjes via loting samenstellen? Creëer daar dan op voorhand een beetje mysterie rond op sociale media (grappige filmpjes en foto’s kunnen daartoe bijdragen). Of kies je ervoor om het lot een handje te helpen? Maak dan een eenvoudig inschrijfformuliertje aan (bijvoorbeeld via Google Docs) en peil niet enkel naar iemands naam, leeftijd en geslacht, maar ook naar diens favoriete dessertje, kleinste kantjes, absolute tophit… (inspiratie kan je altijd vinden bij het “vriendenboekje” uit je jeugd). Uiteraard kan je ook de avond zelf de ploegen vormen (bijvoorbeeld aan de hand van iemands eerste drankje, het kleur van kousen…).
     
  • Probeer geen budget te steken in een prijzentafel. Ga langs bij lokale handelaars, spreek mandatarissen aan, ga even aankloppen bij de nationale loterij… Velen helpen je graag om je prijzentafel te spijzen. Je provinciaal secretariaat helpt je met veel plezier bij de opmaak en redactie van een sponsordossiertje.
     
  • Zoek spitse en pientere juryleden die correct, maar snel kunnen werken. Niets vervelender dan na de quiz nog uren op de bekendmaking van de winnaar moeten wachten. Reken op drie juryleden voor een twintigtal ploegen. Stel ook een overzichtelijk rekenblad en zonneklare verbetersleutel (antwoorden per ronde met het maximum aantal van de punten bij) op voor de jury. Spreek enkele duidelijke richtlijnen af. Ter inspiratie, bij de Slimste Sos gelden volgende regels: wanneer een naam wordt gevraagd, volstaat de familienaam, tenzij expliciet naar de volledige naam of voornaam gevraagd wordt. Wanneer de voornaam toch ongevraagd wordt gegeven en deze fout is, dan wordt het antwoord als fout aangerekend. Een foute spelling van antwoorden wordt toch als correct aangerekend als er een fonetische gelijkenis is. En de jury heeft het laatste woord. Lees deze richtlijnen ook even voor bij aanvang van de quiz.
Hou rekening met
  • Zorg ervoor dat je het projectiemateriaal en je laptop op voorhand hebt getest, zo vermijd je onaangename verrassingen de de avond zelf. Een projector en scherm kan je ontlenen bij je provinciaal secretariaat. Check op voorhand ook alle slides en filmpjes die bij de powerpoint horen.
     
  • Neem veel foto’s. Sfeervolle foto’s die getuigen van ontluikende vriendschappen (of who knows, passionele liefdesrelaties).
     
  • Een Blind Date Quiz mag een wat gezapiger ritme hebben. Geef de deelnemers voldoende de tijd om elkaar te leren kennen en een praatje te slaan tussendoor. Je voorziet beter een ronde minder en een pauze meer, dan omgekeerd. Of geef een eerste rondje van het huis (een drankje doet altijd de tongen loskomen).
  • Humor is de beste ijsbreker, begin de quiz met een wat grappigere vragen om de sfeer er meteen in te steken.
     
  • Voorzie aan het eind van de quiz een themaronde waarin je peilt naar hoe goed (of slecht) de kersverse ploegleden elkaar leerden kennen. Je zondert één van de ploegleden af voor één ronde en laat hem/haar een (persoonlijke) vragenlijst invullen. De ploegmakkers krijgen uiteraard dezelfde vragenlijst. Eén punt voor elk overeenkomstig antwoord.
     
  • Heel fijn is het, wanneer ook de prijzentafel aangepast is aan de Blind Date Quiz. Probeer enkele prijzen te versieren die bijdragen tot het consolideren van de nieuw gesloten vriendschap (een etentje voor 4 of een andere groepsactiviteit).
Over de kostprijs

Een quiz is de ideale activiteit om wat geld in het laatje van je Curieuskas te brengen. Behalve de huur van de zaal, een geschenkje voor je presentator (en eventueel andere helpende handen), kopiekosten (voor de antwoordformulieren en flyers/affiches)… heb je weinig andere kosten. Vooral bij de drank (en eventuele eenvoudige hapjes) kan je wat (bescheiden) winst maken. Hou het inschrijvingsgeld laag (met 3 euro per persoon kom je al een heel eind). Voor je prijzentafel kan je gulle sponsors zoeken.

Over de mede­werkers

Je kan best wat helpende handen gebruiken: vrijwilligers die antwoordformulieren ophalen, de toog bemannen/bevrouwen, drank serveren, jureren, foto’s nemen, de powerpoint bedienen, broodjes smeren… Ook bij de voorbereiding kan je bij voorkeur op een enthousiast team rekenen dat helpt bij promo en zoeken naar originele quizvragen.

{exp:freeform:form form_name="volunteer" form:id="volunteer" required="from|name|subject|message" inline_errors="yes" return="activiteiten/blind-date-quiz" recipient_user_input="yes" recipient_user_limit="1" recipient_user_template="volunteer" } {/exp:freeform:form}