Curieus

Geefpleinen, geefkasten, freecycle-groepen, weggeefwinkels … schieten als paddenstoelen uit de grond. Je kan het nog iets origineler aanpakken en een koffernamiddag organiseren? Watte? Simpel: organiseer een Geefplein op een parking ... En gebruik je koffer als uitstalraam.

Super simpel, je parkeert samen met wat vrienden je wagen op de parking van een lokale supermarkt, opent de koffers (want er zijn meerdere wagens, meerdere goede zielen die met graagte doneren) en je schenkt je spullen. Zeer eenvoudig en heel gemakkelijk te organiseren. En het verschil met een Geefplein? Geen officiële aanvragen, geen huurprijzen, geen grootste opzet, gewoon: afspreken op een parking, koffer open & weggeven maar.

Laten we meteen een nieuw woord verzinnen en nomineren voor de Van Dale: kofferen. Het weggeven van bruikbare (mooie) spullen, in één adem jezelf ontdoen van overbodige spullen en je  medemens plezieren.

Prijs:
Moeilijkheid:
Hoe begin je eraan?
  • Zoek voldoende mensen die spullen willen doneren. Je activiteit zal op meer bijval kunnen rekenen als er graag veel volk participeert. Zoek daarvoor partners (buurtcentrum, lokale Oxfamwinkel, sociale organisaties ...)
  • Eens je volk en spullen genoeg hebt verzameld kan je op zoek naar een geschikte datum en plaats. De parking van Delhaize, Aldi, Colruyt ... in jouw buurt kan een goed idee zijn, maar vraag wel de toestemming  van de winkel. Als dat het geval is kan je beginnen met je promotie. Je wil natuurlijk dat er zoveel mogelijk mensen weet hebben van je goede intentie (en dan het liefst zeker diegenen die het écht kunnen gebruiken).
  • Breng zeker de pers op de hoogte van jouw initiatief, leg flyers in de buurt van de desbetreffende parking, hang affiches op in scholen (als die zich in de buurt van de parking bevinden), maak reclame bij op jullie Facebook, op onze website (dan verschijnt het ook in de nieuwsbrief), praat erover, verspreid flyers en maak mondeling reclame de week ervoor aan de winkel. En vooral, hang affiches op in de winkel. 
Hou rekening met

Op de dag zelf?

  • Zorg dat je aandacht trekt van Jan en Alleman: je promostand is een droomstand. Een banner, vlag, krijtbord, etc. kunnen helpen om de zichtbaarheid te vergroten. Heb je veel kleine spullen? Stal ze dan uit op een leuk picknickkleed (enkel mogelijk bij mooi weer). Versier ook de omgeving: vlagjes, banners, bloemen, een grasmat, een plant, een tafeltje met leuke kleurrijke spullen: een tafelkleed, kleine cactussen of sanseveria's, een opzwepend streepje muziek ...
  • Deel uit, geniet, sla een praatje, maak reclame voor andere activiteiten, … Zoek je nog vrijwilligers voor je andere activiteiten? Deel dan korte, aantrekkelijke flyers uit met uitleg Curieus en je contactgegevens.
  • Wil je het erg gezellig houden? Schenk dan een limonade (selfmade: easy & cheap) in en deel koekjes uit.
  • Vergeet tijdens het praatje geen reclame voor Curieus te maken natuurlijk wink Lok mensen ondertussen naar jullie georganiseerde, boeiende, inspirerende activiteiten. (Je hebt toch een aantrekkelijke Facebook of sprankelende website? Neen, verwijs ze dan naar de algemene FB-pagina van Curieus of de website waar alle activiteiten staan opgelijst.)
  • Bij regenweer ben je gesjost... Of probeer dan misschien een tentje op te zetten. Hou de drempel zo laag mogelijk,  zodat mensen echt een kijkje komen nemen.
  • Het moeilijkste van deze activiteit: is het feit dat je mensen wil bereiken die de spullen (harder) kunnen gebruiken. Zorg daarom dat je folders uitdeelt aan het OCMW, hang daar affiches op, deel flyers uit aan Aldi, Lidle, etc. Leg flyers bij de mutualiteit, enz.
  • Zorg dat je flyers erg duidelijk zijn. Een Geefplein is hip, maar niet iedereen is bekend met het begrip, laat staan dat een Koffernamiddag de lading denkt. Dus wees expliciet in je communicatie. Je weet toch dat je jouw promomateriaal gratis kan laten ontwerpen op het provinciaal secretariaat?
Over de kostprijs

Dit is een goedkope activiteit. Behalve het uitdelen van spijs en drank en het drukken van enkele flyers is dit een uitstekende activiteit die laagdrempelig is, goedkoop, en met een beetje geluk kan je tal van nieuwe mensen laten kennismaken met Curieus.

Over de mede­werkers

Je hebt in principe niet veel volk nodig, maar je moet wel over voldoende aanbod beschikken. Bovendien trekt volk volk. Sta je daar alleen, dan is de drempel nog groter. Zorg dat je mensen hebt die enthousiasmeren. Het is zoveel gezelliger met 2 of 3 of ... dan alleen.

{exp:freeform:form form_name="volunteer" form:id="volunteer" required="from|name|subject|message" inline_errors="yes" return="activiteiten/koffernamiddag" recipient_user_input="yes" recipient_user_limit="1" recipient_user_template="volunteer" } {/exp:freeform:form}