Curieus

Kleine kindjes worden groot en de favoriete stukken speelgoed worden ingeruild voor coolere exemplaren … jammer? Nee, fantastisch, want helaas hebben veel papa’s en mama’s het niet al te breed en vinden lang niet alle kinderen een pakje onder de kerstboom. En dan komt een eenvoudig en hartverwarmend initiatief als een speelgoedinzameling wonderwel van pas …
Bovendien krijg je er als organisator een gratis pakje ‘feelgoodfactor 10’ bovenop, altijd leuk ☺

Prijs:
Moeilijkheid:
Hoe begin je eraan?
  • Bekijk even met wie je hiervoor kunt samenwerken (zie: checklist)

Zo verbreed je het draagvlak van je actie, kun je taken verdelen en je leert nog flink bij wat van elkaar.

  • Maak samen concrete en duidelijke afspraken:
    • Wanneer zamel je in?
      Zorg dat de periode niet te kort is, mensen hebben wat tijd nodig om eens grondig te ‘sorteren’ in het speelgoed van hun kroost en het dan ook nog effectief klaar te zetten of langs te brengen – periodes op het einde van en/of vlak na een schoolvakantie zijn zeer geschikt (er wordt hier en daar al eens een kinderkamer ‘uitgemest’ tijdens de vakantie wink en de weken na Sinterklaas, kerst, lentefeesten etc zijn uiteraard ook heel interessant.
    • Voor wie zamel je in?
      Overleg met je partner(s) en/of ga te rade bij de OCMW-dienst, de buurtwerking, het Sociaal Huis van je gemeente … zij kunnen je de weg wijzen naar kwetsbare gezinnen. Ook scholen, leerkrachten en mensen uit de kinderopvang (crêches …) kunnen tips aanreiken. Misschien is er een opvangtehuis in de buurt, of een kamp voor vluchtelingen, een kinderziekenhuis, een vereniging voor alleenstaande ouders … Op netwerktegenarmoede.be en welzijnszorg.be vind je een lijst van organisaties die zich bezighouden met armoedebestrijding in jouw provincie/buurt.
    • Hoe zamel je in? Zorg voor een inzamelpunt ( liefst meerdere!) waar mensen het speelgoed heen kunnen brengen – kies voor plaatsen die heel toegankelijk zijn (lokale supermarkt, school, ...), liefst ook in het weekend en ’s avonds (bij iemand thuis, lokale horeca …). Je kunt het speelgoed ook ophalen bij de mensen thuis, dit vergt iets meer organisatie, maar kan sommigen overhalen om tòch aan de actie deel te nemen (eventueel op aanvraag of kondig een vast afhaalmoment op). Zorg indien nodig voor aangepast vervoer (camionette, aanhangwagen, volumewagen, … ) zodat je niet steeds heen en weer hoeft te rijden.
      Reserveer een stockeerplaats die groot genoeg is om alle speelgoed (tijdelijk) op te slaan – je kunt desnoods ook voor meerdere kleine stockageruimtes zorgen maar hou er rekening mee dat je op een bepaald moment toch een ‘inventaris’ moet maken en sorteren … wat ons naadloos bij het volgende punt brengt:
    • Wat zamel je in?
      Speelgoed, meestal tweedehands maar nieuw mag natuurlijk ook wink Je kiest zelf of je al dan niet ook puzzels en gezelschapsspelletjes, elektronisch speelgoed, boeken en dvd’s … wil inzamelen – om hygiënische redenen worden knuffels (pluche, stof …) beter niet ingezameld. Je kunt er ook voor kiezen om geen oorlogs- of wapengerelateerd speelgoed in te zamelen. Afhankelijk van de doelgroep kun je de vraag aanpassen (bepaalde leeftijd, kinderen met beperking …) maar maak het niet te ingewikkeld, anders haken mensen misschien af.
    • Hoe pak je de herverdeling aan?
      Hierbij een paar (van de vele) mogelijkheden:
      • Je doneert alles aan je partner(s) of organisatie(s)/instantie(s) naar keuze (zie checklist) zodat ze het kunnen gebruiken waar en wanneer ze het nodig achten.
      • Je organiseert zelf een evenement (sinterklaas- of kerstfeest, buurtfeest, geefplein … ) i.s.m met een partner (zie checklist)
      • Je doneert alles (of de rest wink aan de Spelotheek/Speelgoedbank in je buurt … die is er niet? Dan zet je die zelf op poten! Misschien werkt de bib en/of de lagere school graag mee? Ga te rade bij de reeds bestaande (die vind je op het net), die helpen je ongetwijfeld graag, misschien kun je zelfs samenwerken …
  • Lanceer je oproep:  Als alle afspraken gemaakt zijn ga je over tot concrete actie:

Maak flyers en affiches en verspreid ze overal: lokale handelszaken, de bib, het CC, de scholen, deur aan deur, … Remember, je provinciaal Curieussecretariaat kan die gratis ontwerpen.
maak een facebookevent aan, verstuur persartikels, zorg voor een oproep op de lokale radio en in het gemeentelijk infoblad, … kortom, maak veel tamtam hierrond.
Zorg dat alle info duidelijk is, als het teveel is om op je flyer te plaatsen verwijs dan naar je facebookpagina en/of je website

Hou rekening met
  • Wees streng en aanvaard enkel onbeschadigde, complete en propere stukken!  Zorg dat dit vooraf goed wordt gecommuniceerd zodat je vervelende discussies kunt vermijden…
  • Zorg dat je oproep regelmatig wordt herhaald, dat erover wordt gepraat, hou het levend
  • Mogelijke partners: jeugdbeweging, school, andere organisatie/vereniging, OCMW, Sociaal Huis, Bib, CC, Welzijnsschakel, armoedevereniging, buurtwerking, kinderopvang/dagmoeders, caritas, samenlevingsopbouw, vluchtelingenopvang, Rode kruis …
Over de kostprijs

Als je dit goed aanpakt en sponsors zoekt (voor een lokaal goed doel zou dit vlotjes moeten lukken) kun je veel besparen. Probeer ze ook te vermijden (zoek een gratis opslagruimte, leen een wagen …): Een “neen” heb je en “ja” kun je krijgen wink

  • Drukwerk/promo
  • huur (opslagruimte, wagen, …)
  • Evenement voor herverdeling
Over de mede­werkers

Toch een paar mensen voor de promo (flyers verdelen, …) en het eventuele ophalen van stukken, sorteren …  + hulp bij het evenement voor herverdeling (afhankelijk van wat je organiseert natuurlijk)

{exp:freeform:form form_name="volunteer" form:id="volunteer" required="from|name|subject|message" inline_errors="yes" return="activiteiten/speelgoedinzameling" recipient_user_input="yes" recipient_user_limit="1" recipient_user_template="volunteer" } {/exp:freeform:form}