Curieus

Een rok waar je eigenlijk - leve de ontkenningsfase - niet langer in past, een bloes die jou veel te wijd is, een chique pak waarin je je niet goed voelt, een prachtig paar schoenen waarmee je de overkant van de straat niet haalt … We hebben allemaal zo’n miskoop in de kast liggen. Geen tot op de draad versleten afdankertje, maar gewoon een stuk dat je niet draagt, hoe mooi je het ook vindt. The Empty Shop nodigt je uit om jouw mooie kledingstukken een nieuw leven te geven. Met de opbrengst steun je een goed doel.

Prijs:
Moeilijkheid:
Hoe begin je eraan?

Geven
Een lege winkelruimte, lege hangers en kledingrekken, naakte paspoppen. De kledinggiften vullen elke dag opnieuw de winkel. Mensen komen hun mooie stukken, die ze niet (meer) dragen, doneren. Aan het einde van elke winkeldag is de winkel vol.

De gevers worden warm en persoonlijk ontvangen - als klanten in een boetiek - in een sfeervolle winkel, waar ze een stukje taart of een koekje (of een vlaai in Limburg wink) krijgen als dank voor hun gift. Het is belangrijk om in je communicatie extra in de verf te zetten, dat je de opbrengst aan een goed doel schenkt. Dat overtuigt heel wat gevers om een persoonlijk stuk te schenken, een kledingstuk dat ze anders minder snel zouden weggeven.

Kopen
De beste en mooiste stuks worden verkocht. The Empty Shop is niet zomaar een tweedehandswinkel, maar een winkel waar je echt kwaliteitsvolle stuks op de kop van tikken en ondertussen nog een goed doel steunt.

Goed doel
Vóór alles: kies een goed doel. Is bomen planten niets voor jouw afdeling? Er zijn veel goede doelen, die gebaat zouden zijn met een financiële injectie. Maar ga voor een nobel doel dat in jouw gemeente een groot draagvlak heeft en dat een breed publiek aanspreekt.
Het EmptyShop-beeld à la Curieus heeft een blaadje, als verwijzing naar de bomen die we plantten met de opbrengst van de eerste Empty Shop tijdens het Festival van de Gelijkheid. Maar uiteraard kan je zelf een goed doel kiezen, met een lokale verankering. Wij zijn fan van het bomen planten, omdat je zo nog een keer in de pers kan komen met je plantactie.

 

En hoe eraan beginnen?

Optie 1:
Je start echt van een lege winkel, en vult die elke dag aan met kledinggiften. Op het einde van de rit gaat de verkoop door. Deze optie verkiezen wij, maar is soms best wel spannend, omdat je zeker aan genoeg kleren wil geraken. Sluit het doneren niet helemaal af. Er komen (interessante) bijdragen tot de laatste moment.

Optie 2:
Het geven en verkopen gaat tegelijk door. Mensen brengen kleren en kunnen ondertussen ook kopen. Wil je dit doen, dan heb je vooral veel ruimte nodig. Ook een verkoopteam en sorteerteam is dan vrij noodzakelijk.

Optie 3:
Zamel op voorhand kledinggiften in op via publieke doneer-punten. Op deze manier speel je op veilig kan je goed een overzicht bewaren over het aanbod ingezamelde kleren. Bovendien maak je al wat extra promo doordat je zichtbaar bent op publieke depot-punten: winkel, café, bakker … bij voorkeur met ruime openingsuren. Winkels zijn graag ambassadeur voor dit project. Bij mensen thuis inzamelen heeft in onze ervaring minder succes. Deze optie legt minder nadruk op de geef-ervaring, hierbij focus je eerder op een grote opbrengst.

Wil je meer over de verschillende opties weten? Neem gerust contact op met je Curieusantenne. Zij leggen je het verschil graag uit!

Hou rekening met

Probeer een boetiekstijl te creëren in je winkel. Met alle donaties willen tenslotte de mooiste winkel van de stad maken. Denk aan het schikken van je kleren, een boeket bloemen op de toog, sfeervolle verlichting, kunst aan de muren … We willen niet de sfeer van een rommelige tweedehandswinkel uitstralen, maar een stijlvolle boetiek. Laat je kledingstukken en schoenen tot hun recht komen, kies bewust welke stukken je in de kijker zet.

 

Prikkel met je actie! Denk bijvoorbeeld aan kledingrekken in de publieke ruimte, het beschilderen van je etalage door een illustrator, bekende gevers in het licht zetten, reclame maken met topstukken, mooie verhalen sprokkelen van miskopen …

Inspiratie nodig voor je communicatie? Kijk een keertje op Instagram bij #theemptyshop

Over de kostprijs

Ga op zoek naar sponsoring (Curieus, Nationale Loterij, gemeente …) en ondersteuning in natura (denk bloemenboeketten, kledij, verlichting …) die je helpen de onkosten te drukken. Misschien krijg je het winkelpand wel gratis ter beschikking? Dit maakt je opbrengst des te groter.

Over de mede­werkers

Deze activiteit is heel arbeidsintensief. Je moet kunnen rekenen op een enthousiast team, zowel voor de promo, logistiek als voor de uitbating van je winkel zelf. Alle helpende handen zijn welkom.

Extra info

Voor een tot in de puntjes uitgewerkt draaiboek (inclusief winkellijstje en talloze tips & trics) op maat van jouw Curieusgroep: mail gauw naar jouw provinciale Curieussecretariaat.